I media

Mattelæreren står ved eleven til "lyset går opp"

Budstikka (15.10.2016): Mer varierte mattetimer og motiverte elever. Det er noen av erfaringene ved Jansløkka så langt.


I denne klassen har de én lærer på fem elever

Budstikka (15.10.2016): Lærer Sara (7) mer matte når hun er i en liten gruppe på Jansløkka skole åtte uker i året? Det søker forskere svar på i en storstilt studie ved 160 norske skoler.


Skal forske på effekten av økt lærertetthet

Utdanningsnytt.no (23.09.2016): Hva betyr lærertetthet for elevenes læring og læringsmiljø? Dette er et spørsmål som har vakt stor interesse og mye engasjement de siste årene, men hvor forskningen spriker i forskjellige retninger.


1+1= en halv milliard

Adresseavisen (13.09.2016): Er det sant at elevene blir flinkere på skolen av at det er flere lærere til stede? Vi vet ikke. Skoleforskere skal bruke ekstra lærere i skolen, en halv milliard kroner og fire år på å finne svaret.


Hva skjer når elevene får flere lærere?

Forskning.no (12.07.2016): Nå skal 6000 førsteklassinger være med i en stor studie som endelig skal gi oss svaret på hvor mye økt lærertetthet har å si.


Forsker på lokale klasser

Haugesunds avis (07.05.2016): Hvilken betydning har flere lærere i klasserommet? 28 klasser fra vårt distrikt skal forskes på i fire år.


Skal forske på matte

Sandefjords blad (14.03.2016): Framnes skole skal delta i et nasjonalt forskningsprosjekt om forsterket matte undervisning.


Stavanger får flere mattelærere

Stavanger Aftenblad (11.01.2016): Stavanger er en av ni kommuner som skal være med i et nytt, stort skoleforskingsprosjekt som handler om lærertetthet.


Hjelper det med flere lærere i skolen?

Stavanger Aftenblad (21.12.2015): 160 millioner kroner skal brukes på ett av tidenes største forskningsprosjekter innen utdanning. Målet er finne ut hvilken effekt færre elever per lærer har.


Regjeringen vil ha svar på om flere lærere gir bedre resultater

Utdanningsnytt.no (21.12.2015): Forskere skal sette inn rundt 150 ekstra lærere fordelt på en rekke norske skoler. Så skal de finne ut om det gir bedre resultater.


Skal tette kunnskapshull i skolen

NTB Info (21.12.2015): En viktig del av regjeringens satsing på økt lærertetthet, blir å finne ut hvordan dette påvirker læring og klassemiljø. Det blir opp til forskere å fordele 150 ekstra lærerstillinger over fire år til norske skoler.


Skal forske på effekten av lærertetthet

Aftenposten (21.12.2015): Et stort forskningsprosjekt settes i gang for å finne ut hvor stor effekt det har å sette inn ekstra lærere i grunnskolen.

1+1 prosjektet


Prosjektleder
: Kari Vea Salvanes

Prosjektet er et samarbeid mellom Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Senter for økonomisk forskning (SØF)

Mer om prosjektledelse, samarbeidspartnere og forskere som deltar i prosjektet her

Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss på e-post.

Our website is protected by DMC Firewall!